visuell møteplass og pedagogisk tidsmaskin

©CF-Wesenberg

Du står overfor et bygg med interaktive flater ut mot gaten, vinduer som gjengir folks dagligliv, kjente og ukjente portretter i glassdørene som sakte glir opp og igjen. I Fotografihusets atrium ser du deg selv i en verden av visuelle oppelvelser - bilder, farger, former. Da har med familien, kjæresten, en venn - barna forsvinner inn i opplevelsesenteret, svigerfar tar med svigermor og negativene han har i ryggsekken og forsvinner inn på mørkerommet. Kjæresten din roper henrykt fra bokhandelen at hun har funnet boken med favorittfotografen fra 1930-tallet.

Hva skal du gjøre selv? Se en utstilling? Teste ut rommet for visuell meditasjon? Se bilder av kjente fotografer, eller vente på de andre i kaffebaren?

Fortellinger og felles opplevelser

Fotografi har en stor betydning i folks liv og stor makt i samfunnet. Det er på tide med en opplevelsesrik møteplass som er dedikert til å ivareta fotografiets betydning, skape kollektiv bevissthet, engasjement og utfordre til debatt.

Fotografihuset vil ha tilbud med spennende fortellinger, gode opplevelser og høyt aktivitetsnivå. En del av opplevelsessenteret vil være spesielt rettet mot grunnskolens kompetansemål for fag på flere trinn, samt barnehager og skolenes ulike aktivitetstilbud.

Sosialt

Familier og vennegjenger – sosiale aktiviteter der grupper kan oppleve og lære om fotografi sammen.

I denne delen av Fotografihuset skal besøkende selv kunne eksperimentere for å lære om fotografiet som håndverk og forstå det fotografiske alfabetet. De besøkende skal opplever teoretiske og praktiske sider knyttet til:

  • Det estetiske – Få innsikt i og forstå det visuelle språket.
  • Det kommunikative – Hva skaper et godt kommuniserende bilde?
  • Det etiske – Få innsikt i regler og gode manerer for publisering, kopiering og deling av bilder.
  • Det tekniske – Forståelse for alt fra optiske fenomener til oppløsning og fargelære.

Senteret bygges opp med en rekke spennende fortellinger med en miks av ulike engasjerende virkemidler med høy grad av interaktivitet, deltagelse, konkurranser og sosiale opplevelser.

CAMERA OBSCURA MØTER PIXEL-VEGGER

For å styrke læringsmiljøet kan senteret benytte seg av klassiske eksperimenter knyttet til optiske fenomener og bildebehandling, av samme type som brukes i vitensentre rundt i verden.

Dette kan for eksempel være et ”Camera obscura”-rom der besøkere opplever grunnprinsippene for kamerafunksjonen, en ”pixel-vegg” der besøkere selv kan skape et bilde ved å rotere på kuber med forskjellige farger, ”ansiktsblanding” der to personer kan sitte på hver sin side av en skjerm og se et bilde som er en blanding av to ansikter og bruk av IR-kamera som viser bilde av kroppen din der ulike farger representerer ulike temperatursoner. Det finnes en rekke slike eksperimenter som er vel utprøvd i flere av verdens større vitenssentre.

SNØHETTA TUBE 5.jpg

Innovasjon og pedagogikk

Det bør også lages miljøer der publikum selv kan jobbe med lyssetting og ulike lyseffekter, bruke ulike linser, blenderåpning, lukkerhastighet og ISO. Eksperimenter, fotografer, og del på Instagram og andre sosiale medier.

Senteret bør også ha en egen del med fokus på innovasjon, og om hvordan teknologi hele tiden videreutvikler fotografiet innenfor journalistikk, dokumentasjon, kunst og kultur. Dette kan være presentasjon av utstyr og visualisering av det seneste innen forskning.

Senteret skal være morsomt og lærerikt for både skoleklassen som har et 2-3 timers besøk som en del av skoledagen, familien som bruker søndag ettermiddag i Fotografihuset eller vennegjengen som bruker et par timer i senteret i samband med at de møtes for felles aktiviteter etter arbeidsdag eller skole. 

Vi er inspirert av International Center of Photography i New York og Fotografiska i Stockholm, og vi ønsker å få til noe av det samme i Oslo. 

©ILLUSTRASJON OXIVISUALS

Du går inn i verden av bilder og delte øyeblikk, der du får stimulert synssansen og tankene. En tidsmaskin av opplevelser, et sted du er ett med tradisjonen, og samtidig her og nå. I de digitale rommene viskes grensene ut mellom bilde og betrakter. Langs pikselveggene møtes mørkerom og digitale bilder, smarttelefonenens fotoalbum og gamle dias.
Det analoge møter det digitale for å bevare vår kulturarv

Det analoge møter det digitale for å bevare vår kulturarv

©: Runar Kolnes (3D) CF-Wesenberg og Rune Bråthen (foto)

Barbican Centre i London hadde i 2014 en utstilling om den digtale revjusjon og hvordan vi ser og opplever den digitale verden.  www.barbican.org.uk  Dette er utstillinger osm vi ikek får se i Norge i dag grunent sin kompleksitet. Det skal vi gjøre noe med. SE og la deg inspirere.