
18.08.2022, Sukkerbiten, Oslo. Magnum fotograf Jonas Bendiksen om Book of Veles. (Foto: Isabel Svendsen Berge)
- Vi kommer til å drukne i desinformasjon
Her finner du artikkelen i Morgenbladet:
https://www.morgenbladet.no/kultur/2022/08/21/vi-kommer-til-a-vasse-i-desinformasjon/
Fotograf Jonas Bendiksen tror den nye kunstig intelligens-teknologien representerer en trussel ikke bare for fotojournalistikken, men for hvordan vi forholder oss til kultur i det hele tatt.
18.08.2022, Sukkerbiten, Oslo. Magnum fotograf Jonas Bendiksen om Book of Veles. (Foto: Isabel Svendsen Berge)
Av Ida Wammer, journalist
Veles er navnet på den slaviske guden som assosieres med kaos og bedrag, og på den nord-makedonske byen som ble et episenter for spredning av falsk informasjon under presidentvalget i 2016. Helt sikkert tilfeldig, men det er ikke tilfeldig at fotoboken til den anerkjente fotografen Jonas Bendiksen heter The Book of Veles (2021).
Fra Jonas Bendiksens «The Book of Veles» (2021). (Jonas Bendiksen/Magnum)
I 2019 dro Bendiksen til Veles for å dokumentere byen, et fotoprosjekt han fikk mye skryt for, og som kvalifiserte ham til Perpignan, en av de største dokumentarfotofestivalene i verden. Ingen la merke til at han hadde tuklet med alle fotografiene. Alle menneskene, og noen bjørner (som er et sjeldent skue i gatene i Veles), var 3D-animerte avatarer. Essayet i forordet var også datagenerert.
Boken ble lansert i april i fjor, og ble ansett som et legitimt dokumentarprosjekt frem avsløringen i september. Den gang uttalte Bendiksen til fagbladet Journalisten at det var et forsvar av journalistikken og «et forsøk på vekke meg selv og bransjen til hva som faktisk kommer til å velte over oss i stort format de neste årene».
Nåtid, ikke fremtid
I disse dager, fra 18. august til 25. september, stilles prosjektet ut på Fotografihuset i Oslo.
Fra Jonas Bendiksens «The Book of Veles» (2021). (Jonas Bendiksen/Magnum)
– Siden sist har det blitt introdusert noen nye problemstillinger, representert ved for eksempel den kunstige intelligensen Dalle 2, som genererer nokså livaktige bilder basert på kommandoer man forer den med?
– Når jeg lagde dette for relativt kort siden, så tenkte jeg fortsatt at dette var et blikk inn i nær fremtid, men det tok ikke veldig mange måneder før jeg skjønte at dette egentlig handlet om nåtid, sier Bendiksen, og tilføyer:
– Det tok bare noen måneder før mitt amatørmessige prosjekt ble forbigått av denne typen teknologi. Så vi har en skikkelig nøtt å tygge på alle sammen nå.
– Hva betyr dette for fotojournalistikken?
– Dette er bare prototyper, tenk hvor vi er om to, fem og ti år, den kommer til å modnes til å bli helt perfekt til slutt. Det kommer til å ha implikasjoner på alle måter vi mennesker konsumerer digital informasjon på. Vi kommer til å vasse i en mikstur av desinformasjon, og vi kommer ikke til å klare å skille hva som er laget av mennesker og av maskiner. Det blir et slags virus der ute i samfunnet, som man konstant må bekjempe.
Fra Jonas Bendiksens «The Book of Veles» (2021). (Jonas Bendiksen/Magnum)
Bendiksen kaller The Book of Veles for en slags hastevaksine.
– Man tenker alltid at de som sluker denne typen informasjon, er usofistikerte, uutdanna og konspiratorisk anlagte Trump-tilhengere. Men jeg ville vise at heller ikke vi som er flaska opp på seriøse medier, er immune mot dette, så lenge det er pakket inn i det formspråket vi forventer. Dette er et forsøk på å advare om at også mine kollegaer kan gå fem på.
Hva er dokumentar?
Da det ble kjent at Bendiksen hadde fiklet med bildene, skapte det debatt i journalistiske kretser. Mye av kritikken handlet om metoden, at Bendiksen tok i bruk forfalskninger for å fortelle en historie om forfalskning.
Fra Jonas Bendiksens «The Book of Veles» (2021). (Jonas Bendiksen/Magnum)
– Jeg tenker at et dokumentarfoto er alt fotografi som handler om og har som intensjon å bale med menneskenes plass i samfunnet og planeten og relasjon til hverandre og trøblete spørsmål. Det jeg har forsøkt å avbilde her, er selve teknologien, selve potensialet til fotografiet, det er tema. Så kan du utfordre meg å si: okey, hvis du mater en kunstig intelligens med alle de kriteriene, er det fortsatt dokumentarfoto?
– Er det?
– Ja, kanskje.