
Fotografi fra utstillingen The Book of Veles av Jonas Bendiksen. Foto: Jonas Bendiksen / Magnum Photos
Omdiskutert og hyllet utstilling på Sukkerbiten
Det gjør jeg med glede! Fotografihuset er stolt av å være første norske visningssted som viser dette prisbelønte og mye omdiskuterte prosjektet, som jeg vil si passer utmerket til å oppleves utendørs nede ved vannkanten på Sukkerbiten.
Historien om Veles’ bok starter i den nordmakedonske småbyen Veles, som ble verdenskjent som episenteret for produksjon av falske nyheter under det amerikanske presidentvalget i 2016. Lokale ungdommer opprettet hundrevis av klikkagn-nettsteder som utga seg for å være amerikanske nyhetsportaler, og tjente raske penger da nettsidene ble spredt til millioner av amerikanere via sosiale medie-algoritmer.
Internasjonale medier valfartet til Veles for å rapportere om dette nye knutepunktet for desinformasjon. Det gjorde også den norske Magnum-fotografen Jonas Bendiksen, som oppdaget at Veles også er navnet på en Loke-aktig slavisk bjørnegud, kjent for å spre kaos, fanteri og løgner. Myten om Veles formidles også i den angivelige oldtidsteksten Veles’ bok, som etter å ha villedet forskere og publikum i flere tiår nå er ansett som en forfalskning. Med disse historiene som bakteppe skapte Jonas Bendiksen fotoboka The Book of Veles.
Fotografi fra utstillingen The Book of Veles av Jonas Bendiksen. Foto: Jonas Bendiksen / Magnum Photos
Bendiksens prosjekt tok en uventet vending når fotografen selv avslørte at bildene var noe ganske annet enn hva de utga seg for å være – etter at boken var blitt hyllet i dokumentarfotomiljøet. Hva gikk dette ut på?
Uten å avsløre for mye kan jeg si at The Book of Veles både er et oppgjør med Bendiksens egen karriere som klassisk fotojournalist, så vel som et eksperiment for å utforske hvor teknologien leder fotografiet i nær fremtid. Utstillingen på Sukkerbiten inviterer publikum inn i Bendiksens hengemyr av syntetiske fotoreportasjer, AI-tekster, avatarer og Facebook-troll, med mål om å høyne volumet til de samfunnsmessige, etiske og filosofiske alarmklokkene som prosjektet har utløst.
Fotografi fra utstillingen The Book of Veles av Jonas Bendiksen. Foto: Jonas Bendiksen / Magnum Photos
Hvordan ble det mottatt at det var dokumentarisk fotograf som benyttet virkemidlene som ellers blir sett på som i strid med dokumentarfotografiets uskrevne kontrakt med betrakteren om sannferdighet?
Vi vil gjerne at publikum skal få krype inn i Fotografihusets provisoriske kaninhull uten å vite altfor mye på forhånd, men la oss si det slik at reaksjonene på dette prosjektet har vært bredspektret og rommet alt fra stående ovasjoner, uforbeholden hyllest og anerkjennelse, til fresende tirader, offentlig utskjelling og internettrolling av den riktig så mørke sorten.
Fotografi fra utstillingen The Book of Veles av Jonas Bendiksen. Foto: Jonas Bendiksen / Magnum Photos
22. september inviterer dere til et åpent arrangement på Deichman hovedbibliotek. Hva skal skje denne kvelden?
Kl 18:00 inviterer vi til foredrag med Jonas Bendiksen, som vil dele hele den usensurerte historien om Veles’ bok, med påfølgende samtale med forfatter og medieforsker Bente Kalsnes. Samtalen, som ledes av artist og medieviter Torgny Amdam, vil manøvrere publikum gjennom prognoser, status og videre veivalg i det gjørmete syntetiske medielandskapet vi alle er på god vei inn i.