Nikita Teryoshin + Årets Bilde 2024

A trader locks away two anti-tank grenades by Bulargian KINTEX. IDEX Expo, Abu Dhabi, UAE, 2019. © Nikita Teryoshin.

Nikita Teryoshin: Nothing Personal – The Back Office of War 

Årets Bilde 2024

Utstillingsåpning 15. 03 kl 14

Mens bilder av krig og ødeleggelse fyller nyhetsdøgnet, er det sjelden sendeflate til overs for det som foregår på bakrommet til den stadig ekspansive globale våpenindustrien. Nikita Teryoshin besøkte 16 våpenmesser på fire kontinenter, og infiltrerte kulissene til det som framstår som alt annet enn en militær slagmark, og mer som en overdimensjonert lekeplass for voksne, med drinker, fingermat, vennlige håndtrykk og skinnende våpen.

«Nothing Personal – The Back Office of War» undersøker hva som skjer før krigene bryter ut, og er Teryoshins første utstilling i Norge. I krigens bakrom er døde kropper enten byttet ut med dukker eller piksler på skjermene til en mengde simulatorer. Bazookaer og maskingevær er koblet til flatskjermer, og krigshandlinger iscenesettes i et kunstig miljø foran høytstående gjester, ministere, statsoverhoder, generaler og våpenhandlere.

Teryoshin skjuler bevisst ansiktene til forretningsfolkene som er til stede på messene, og de sterke fargene som preger bildene står i grell kontrast til varene som er til salgs. De anonymiserte våpenhandlerne blir en metafor for en bransje som opererer i skyggene, utenfor medienes søkelys.

Utstillingen på Sukkerbiten viser utdrag fra hele messebuffeten og inkluderer bilder, tekster og slagord som ‘70 år med forsvar for fred’ eller ‘Vi skaper en bedre morgendag.’ Teryoshin har vanskelig for å tro at noen i våpenindustrien virkelig mener dette, men trekker frem et bemerkelsesverdig sitat fra maskingeværets oppfinner, Richard Gatling, i den kritikerroste fotoboka som ble utgitt på GOST Books i fjor:

«Hvis jeg kunne finne opp en maskin, et gevær, som ved sin ildkraft kunne la én mann utføre like mange kampoppdrag som 100, ville det i stor grad gjøre hærer overflødige, og dermed også redusere risikoen for krig og sykdom.’ Ironisk nok førte hans oppfinnelse ikke til færre soldater på slagmarken, snarere tvert imot. Gatling-geværet la grunnlaget for en ny våpenklasse: det automatiske våpenet.»

Med en gigantisk messehall som nærmeste naboo til Teryoshins fotoskole i Dortmund, begynte han først å fotografere messer av alle slag—landbruksmesser, kjæledyrsmesser, og begravelsesmesser. I 2016 endte han opp på jaktmessa Hunt and Dog, og ble overraska over hvordan våpen, i dette tilfellet jaktgevær, tiltrakk seg både unge og gamle besøkende. Han ble nysgjerrig på hva som foregikk på profesjonelle våpenmesser, og i løpet av åtte år besøkte han messer i Polen, Hviterussland, Sør-Korea, Frankrike, Tyskland, Sør-Afrika, Kina, De forente arabiske emirater, Peru, Russland, Vietnam, USA og India. 

Parallelt med Teryoshins utstilling i utendørsatriet, vises samtlige vinnerkategorier av Årets Bilde 2024 innendørs i prosjektrommet. Kåringen av Årets bilde er Pressefotografenes Klubbs årlige premiering av det ypperste innen norsk foto- og videojournalistikk. På åpningen blir det kunstnersamtaler med både Nikita Teryoshin og vinnerne av Årets Bilde 2024. Utstillingen står ut mai 2025. 

Tusen takk til Fritt Ord og Hav Eiendom for støtten til Fotografihusets utstillingsprogram 2025.

Skroll til toppen