Foto: Gauri Gill

Kokkelerende indiske kakerlakker og irske asfaltcowboyer i joggedress inviterer til utsillingsåpning 22. juni kl 18:00!

 
En av Indias mest respekterte fotografer, Gauri Gill, stiller ut sammen med kunstner, musiker, filmskaper og vagabond Kristin Vollset i årets sommerutstilling på Fotografihuset.

På åpningen:
Gauri Gill vil være digitalt tilstede fra New Dehli
Det blir filmvisning: «No Plan» av Kristin Vollset
Servering av vin og alkoholfritt
 
 
Gauri Gill «Acts of Appearance»
 

Gauri Gill (f. 1970) har brukt størsteparten av karrieren sin på å skildre dagliglivet til folk som tilbringer tilværelsen ettertrykkelig plassert på utsida av boom-kapitalismen i de indiske metropolene. Hun er omtalt som en av Indias mest respekterte fotografer og bildene hennes har vært utstilt verden over, fra MoMA i New York til Louisiana kunstmuseum i Danmark. I Gills aller første utstilling i Norge viser hun utdrag fra den pågående portrettserien Acts of Apperance.

På en av sine utallige reiser gjennom den indiske landsbygda overvar Gill feiringa av den årlige Bohada-festivalen, som foregår i en rekke landsbyer i delstaten Maharashtra i Vest-India. Hele samfunnet deltar i festivalen som varer over flere dager og netter, og hvor utvalgte landsbyboere ikles hellige, forseggjorte pappmasjémasker som representerer guder, demoner og fabeldyr. Gill ble slått av hvor fjernt dette universet fremstod fra hverdagslivet og utfordringene disse landsbyboerne møtte i det daglige, i en region som lever med en konstant trussel om sviktende eksistensgrunnlag på grunn av tørke, feilernæring, konfiskering av landområder og global oppvarming:

Maskene var spektakulære, men jeg begynte å lure på hvorfor de måtte være så idealiserte. Hvorfor var det ingen med grått hår, store neser eller briller? Hvorfor kunne ikke rutinemessige aktiviteter som å feie gulvet også representeres, i motsetning til dramatiseringer av demon-nedkjempelser?”

Gill bestemte seg for å invitere de to anerkjente lokale pappmasjékunstnerne Subhas og Bhagvan Dharma Kadu, medlemmer av urfolket Adivasi i Kokna- og Warli-samfunnene i regionen, til å starte et kreativt samarbeid. Basert på den tradisjonelle maskekunsten som har blitt praktisert i generasjoner, foreslo Gill at de sammen med lokalbefolkningen skulle lage et nytt repertoir av masker som skildrer deres egne eller andre gjenkjennbare liv, inspirert av nålevende medmennesker, dyr og gjenstander de verdsatte:

Jeg forestilte meg den friheten disse maskene kunne tilby som en måte å distansere seg fra, og reflektere over seg selv på, som en måte å utforske sitt eget liv og omstendigheter her og nå, fremfor i en fjern fortid.”

I samarbeid med Gill iscenesatte landsbyboerne seg deretter slik de ønsket foran Gills kamera, iført sine nye masker. Engasjert i dagligdagse rutiner møter vi avislesende hjortedyr, rotter i full sving med sykehusstell, kakerlakker fordypet i matlaging og menneskelige ansikter i skiftende humør og sinnstilstander, forvandlet til selvportretter som uttrykker drømmer, lengsler, sannheter og absurditeter i individuelle liv. Under arbeidet med fotograferingen samlet det seg ofte nysgjerrige tilskuere som ivrig bidro med forslag til improvisasjon:

Folk kom for å drikke te i bakgrunnen, tulle og heie, også tok alle seg sammen igjen under fotograferingen. Du kan ikke se spor av noe av dette i bildene, all den tid fotografiene også forblir små fiksjoner om hva som virkelig skjedde – akkurat som en slags masker”.

Gauri Gill bor og arbeider i New Dehli og er utdannet kunstner og fotograf fra New Dehli College of Art; Parsons School of Design, New York og Stanford University, California. Gills verk er representert i museumssamlinger over hele verden, blant annet Museum of Modern Art, New York; Tate, London; Smithsonian Institution, Washington og Fotomuseum, Winterthur.

På prosjektrommet:

Kristin Vollset «No Plan»

Når den omreisende norske gatemusikeren, kunstneren, filmskaperen og vagabonden Kristin Vollset krasjer varebilen sin inn i veggen til en av Dublins urbane hestegårder i arbeiderklassestrøket The Liberties, vandrer en hest og noen tenåringsgutter i joggedresser ut. Guttene inviterer henne med på ridetur ut i trafikken, og Vollset faller pladask og bestemmer seg for å bli.

The Liberties har alltid vært sett på som et sted der folk verdsetter friheten til å styre seg selv – derav også navnet. Denne mentaliteten lever fortsatt i beste velgående, til tross for røffe oppvekstforhold og rask gentrifisering. Hestehold har blitt videreført her fra far til sønn i generasjoner, og dyrene brukes fortsatt til å frakte folk, varer og turister. Vollset, som til slutt blir i nabolaget i to og et halvt år, går i lære hos tenåringene og kjøper etter hvert sin egen hest. Hun henger med guttene så og si hver dag og får lov til å filme dem. Vennskapet deres er utgangspunktet for denne prisbelønte musikalske dokumentaren.

“Det er ikke så ofte en musikkvideo rører folk til tårer”, skrev Klassekampen, som omtalte No Plan som en antropologisk-musikalsk hyllest av et irsk byfolk. Filmen vant prisen for beste kortdokumentar på IFIs Documentary Film Festival i Dublin i 2017, og har siden blitt vist på festivaler i hele verden. Oppfølgeren «They can´t stop you», vant prisen for beste musikkvideo på Bergen internasjonale filmfestival i oktober 2020, og Vollset jobber nå med sin kommende dokumentar «Horses & Cars». Under artistnavnet The Musical Slave har hun turnert som gatemusiker verden over og hun har fullført både komponistutdannelse ved Griegakademiet og filmutdannelse ved London Film School. Hun bor og arbeider nå i Bergen.

Rull til toppen